Duiken bij Sipadan eiland - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Jacqueline en Jurgen - WaarBenJij.nu Duiken bij Sipadan eiland - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Jacqueline en Jurgen - WaarBenJij.nu

Duiken bij Sipadan eiland

Door: JZ

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline en Jurgen

27 Oktober 2013 | Maleisië, Semporna

Vlg. Jacques Cousteau behoort Sipadan tot een van de mooiste duikplekken ter wereld. Per dag worden er maar 120 permits (=toegangskaarten) verleend voor alle resorts hier. Dat betekent dat je afhankelijk bent van het aantal permits dat je resort heeft of je toegang hebt tot duiken bij Sipadan.
We hebben geluk....
We hebben 4 duiken gemaakt. Het wemelt hier van de vis: regelmatig passeren ook haaien en schildpadden. Bij de laatste duik kwamen we terecht in zo'n 'wervelwind' van honderden 'jacks' (tonijnachtige vis) GEWELDIG!!!
Bizar is dat het eiland wordt verdedigd door een peloton Maleisische soldaten. Er is een eigendomsstrijd gaande tussen Maleisie en de Filippijnen. Letterlijk achter de strandbedjes staat een schuttershut met een paar soldaten met mitrailleur, als je blijft liggen is er niets aan de hand.
We waren vaandaag in het bijzondere gezelschap van 5 (trekpop-) Chinezen. Trekpop slaat op de manier waarop ze zich door het water bewegen: vertikaal en alsof ze een ladder beklimmen met de benen zijwaarts. Jur en ik verdenken ze er ook van dat ze hun duikbrevet gratis bij de babi pangang hebben gekregen ipv sambal. Wat een gekloot, boven en onderwater. De boot in klimmen met duiktank is ook een brug te ver voor ze. 1 werd uit het water gehesen en bleef op haar buik over de bootrand hangen: alsof er een blauwe vinvis werd binnen gesleurd, en maar giegelen. Kortom we hebben het enorm naar onze zin.

• 28 Oktober 2013 - 14:53

José:

Jacq, ik had nog zo gezegd dat je dat fototoestel van mij mee moest nemen! Had je echt alles, maar dan ook alles mee kunnen vastleggen in zowel stilstaande als bewegende beelden. Die blauwe vinvis had ik namelijk ook wel een willen zien binnenhalen!!

• 29 Oktober 2013 - 00:41

Koos:

Koos en lies vinden alles zeer intresant en wij hopen al op de reis verhalen en de vele foto nog vele plezierigen dagen voor jullie xxxxxx:-)