17 okt. Op weg naar de Longhouse - Reisverslag uit Lubok Antu, Maleisië van Jacqueline en Jurgen - WaarBenJij.nu 17 okt. Op weg naar de Longhouse - Reisverslag uit Lubok Antu, Maleisië van Jacqueline en Jurgen - WaarBenJij.nu

17 okt. Op weg naar de Longhouse

Door: JZ

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline en Jurgen

17 Oktober 2013 | Maleisië, Lubok Antu

Onderweg richting the Longhouses, gestopt bij een markt waar opvalt hoe lekker en verzorgd alles eruit ziet, bij de meeste local marktjes voel ik geen enkele behoefte iets te proeven, maar hier is de verleiding groot. Jammer alleen dat er ( illegaal) pyton te koop is.
Na een boottocht van 1 uur arriveerden we bij ons Longhouse. Nu hadden wij voor een traditional Longhuis gekozen ipv de toeristische variant, maar dit was wel heel erg 'terug-naar-af-u-krijgt-geen-kanskaart!'. Wat een armoede!! Maar vol trots en hartelijk worden we door de bewoners ontvangen. Een Longhouse is een lang huis (hoe verrassend) op palen waarbij een grote inpandige veranda de gezamelijke ruimte vormt voor ong. 20 families. In die ruimte zitten vrouwen rieten matten te vlechten, mannen netten te boeten, kinderen te spelen en lopen kippen en honden in en uit. Onze slaapkamer is een kale kamer met achterin een keuken, waar een familie druk bezig is met het diner. Douche en toilet zijn op de rest van het interieur afgestemd (...) Ik ben nu al blij dat we maar 1 nacht geboekt hebben. De chief met gevolg komt tijdens het diner bij ons zitten en na een paar 'wisky' en rijstwijn zit de stemming er goed in. Later op de avond komt chief Donders pas echt goed uit de verf door allereerst te speechen en daarin de families & chief te bedanken voor de gastvrijheid en later op de avond bij het traditionele dansen zijn leiderschap te tonen: door met ontbloot bovenlijf een zwaard en een schild te laten zien dat er een alfa mannetje ' in the house' is: tot grote hilariteit van de (dames) locals. Jur zet met z'n act de tent op zijn kop. Als de meegebrachte kadootjes zijn verdeeld onder de gezinnen wordt het weer rustig en gaan de vrouwen en kinderen naar hun huis. Met het groepje wat overblijft worden nog wat spelletjes gedaan en weddenschappen afgesloten, de winst wordt opgedronken en het is al laat als wij (te moe om kritisch te zijn) onder onze klamboe op het matrasje op de grond duiken. Wat een onwijs leuke avond!!